ساخت کیت مقرون به صرفه و سریع بیماری های لثه برای نخستین بار در کشور، ایران دومین کشور دنیا که صاحب این فناوری شد

به گزارش وبلاگ به آبادی، محققان کشور توانستند، به یاری فناوری نانو کیت سریع و مقرون به صرفه بیماری های لثه را که تا پیش از این تنها در اختیار یک کشور اروپایی بود، با قیمت کمتر از ده برابر نمونه خارجی بومی سازی نمایند.

ساخت کیت مقرون به صرفه و سریع بیماری های لثه برای نخستین بار در کشور، ایران دومین کشور دنیا که صاحب این فناوری شد

محمد عادل غیاث، دانش آموخته کشور انگلیس در رشته نانو الکترونیک در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت وبلاگ به آبادی درباره کیت ساخته شده برای بیماری های لثه گفت: یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان در دنیا پریودونتایت است و طبق آمار فدراسیون دنیای دندانپزشکی بیش از نیمی از جمعیت بالغ دنیا و بیش از پنجاه درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا هستند اما در بیشتر مواقع از ابتلای خود به آن اطلاع ندارند.

وی ادامه داد: این کیت بیماری های لثه را به سرعت و در کمتر از ده دقیقه تشخیص می دهد و می تواند بیماری های لثه ا با گرفتن سه قطره از بزاق دهان بسیار ساده مقرون به صرفه و سریع شناسایی کند؛ بدون آنکه احتیاج به متخصص و یا مهارت ویژه ای باشد افراد می توانند از آن استفاده نمایند.

غیاث اضافه کرد: این بیماری ها می تواند دوره نهفتگی بسیار طولانی و تا ده ها سال بدون اینکه منجر به عارضه درد شوند وجود داشته باشند، بنابراین تشخیص این بیماری ها آسان نیست و پزشک تنها در مراحل پیشرفته این بیماری قادر به تشخیص و مشخص میزان پیشرفت آن است.

این فناور گفت: از این کیت می توان برای پایش فرایند درمان بیماری نیز استفاده کرد. در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده گردد با رعایت نکات ساده درمان می گردد اما در صورت عدم درمان می تواند پیامدهای دردناکی به همراه داشته باشد؛ ضمن اینکه این بیماری با بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی-عروقی، بیماری های تنفسی و بیماری دیابت ارتباط مستقیم دارد و می تواند این بیماری ها را تشدید کند؛ بنابراین لازم است در افرادی که از چنین بیماری هایی رنج می برند، پریودونتایت را به موقع تشخیص داد و به درمان آن پرداخت.

غیاث با بیان اینکه بیماری های لثه یکی از علل مهم زایمان زودرس مادران باردار است، ادامه داد: تمام پیامدهای این بیماری تشخیص به موقع آن را ضرروی می نماید.

فناور ایرانی اضافه کرد: نمونه اولیه این کیت آماده است و به زودی به مرحله فراوری می رسد؛ این کیت تنها یک نمونه خارجی و یک فراوری نماینده خارجی دارد و در حال حاضر این محصول فناورانه در اختیار چند کشور اروپایی است؛ ما دومین کشوری هستیم که به این فناوری دست پیدا کردیم و توانستیم آن را بومی سازی کنیم؛ در ساختمان این کیت از نانوذرات استفاده شده که امکان تشخیص بیماری در مراحل آغازین را فراهم نموده و در واقع با استفاده از فناوری نانو در سازوکار این کیت به چنین حساسیتی دست پیدا کردیم.

غیاث در سرانجام گفت: قیمت نمونه ایرانی این کیت حداقل 10 برابر مقرون به صرفهتر از نمونه خارجی آن است و با توجه به شرایط مالی و تحریم، حتی نمونه خارجی این کیت در داخل وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ساخت کیت مقرون به صرفه و سریع بیماری های لثه برای نخستین بار در کشور، ایران دومین کشور دنیا که صاحب این فناوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت کیت مقرون به صرفه و سریع بیماری های لثه برای نخستین بار در کشور، ایران دومین کشور دنیا که صاحب این فناوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید