شناخت اختلال های روانشناسی، کیفیت عملکرد زندگی انسان ها در گرو داشتن سلامت روان

به گزارش وبلاگ به آبادی، یک روانشناس گفت: توجه به سلامت روان باعث بهبود کیفیت زندگی و افزایش بهره وری فرد می گردد.

شناخت اختلال های روانشناسی، کیفیت عملکرد زندگی انسان ها در گرو داشتن سلامت روان

به گزارش وبلاگ به آبادی به نقل از وبلاگ به آبادی، سلامت روان به معنای عملکرد متناسب و بهینه حوزه شناختی، رفتاری و عاطفی انسان است. در واقع سلامت روان اشاره به چگونگی تفکر، احساس و رفتار افراد دارد. هر از چند گاهی در زبان عامیانه اصطلاح سلامت روان به معنای نبود اختلالات روانی تلقی می گردد.

سلامت روان می تواند زندگی روزمره، روابط و سلامت جسمی انسان را تحت تأثیر قرار دهد.

با این حال، این ارتباط به صورت برعکس هم وجود دارد. به این معنی که عوامل مختلف در زندگی افراد، ارتباطات بین فردی و شرایط جسمانی می توانند بر سلامت روان و بروز اختلالات روانی تأثیرگذار باشند.

توجه به سلامت روان به معنای کوشش برای دست یافتن به تعادل بین فعالیت ها و مسئولیت های مختلف کاری و اجتماعی با هدف رسیدن به احساس رضایت و آرامش است. شرایطی روحی ناخوشایند همانند استرس، افسردگی و اضطراب می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد و برنامه روزمره فرد را مختل کند.

لازم به ذکر است که اختلالات و بیماری های روانی انواع مختلفی دارند که بعضی از آن ها در جامعه شایع تر بوده و فراوانی بیشتری دارند که در هر دو جنس زن و مرد مشاهده می گردد. افرادی که در یک جامعه زندگی می نمایند به دلایل مختلف مانند ژنتیک، تاثیر محیط و عوامل خانوادگی ممکن است مبتلا به بیماری های روانی مانند اختلالات تکوین عصبی، اختلال دو قطبی و اختلالات مرتبط، اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به استرس، اختلالات گسستگی، اختلالات روان تنی، اختلالات تغذیه ای، اختلال خواب، اختلال های ایذایی، اختلالات افسردگی، اختلالات مرتبط با مصرف مواد، اختلالات عصب شناختی، اسکیزوفرنی، اختلالات وسواسی- جبری و... شوند.

مژگان نیکنام روانشناس درباره تاثیر شناخت اختلال های روانشناسی در بهبود کیفیت زندگی انسان ها، اظهار کرد: زمانی که یک نوزاد به جهان می آید همه انتظار دارند که او از لحاظ جسمی سالم باشد. در روانشناسی نیز هدف آن است که فرد دچار اختلال را طوری بازیابی کنیم که از لحاظ روانی فرد سلامت کامل خود را بدست آورد.

این روانشناس ادامه داد: عوامل مختلفی در بروز اختلال های روانی موثر است مانند ژنتیک که فرد استعداد درگیرشدن با اختلال های روانی را دارد، عوامل محیطی که ممکن است فرد از کودکی دچار اختلال گردد یا نحوه تربیت و محیطی پرورش یافته در آن که می تواند مسائل ناسازگاری را برای فرد به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه سلامت روان شامل شاخصه هایی است، اضافه نمود: مرزی بین هنجار و ناهنجار وجود دارد و زمانی که فرد دچار مسائل روانی، ذهنی، شناختی، عاطفی و رفتاری نمی گردد شاخصه های سلامت روان را دارد اما زمانی که روزمرگی و زندگی فرد را مختل می نماید و از طیف نرمال سبقت می گیرد به مرز نابهنجاری رسیده و زمان شکل گیری اختلال است.

وی توضیح داد: اختلال یا بیماری روانی توانایی مختل کردن فعالیت های روزمره یا زندگی فرد را دارد که نیازمند مداخلات روانشناسی یا روانپزشکی است.

نیکنام ادامه داد: اختلالات روانی معادل بیماری های جسمی است و همانطور که انواع و اقسام بیماری های جسمی را داریم مانند عارضه قلبی، دیابت و... همانطور هم بیماری های روانی زیادی را داریم.

وی با بیان اینکه در بیماری های جسمی زمانی که فرد نشانه هایی را در خود مشاهد می نماید فورا به پزشک مراجعه می نماید، اضافه نمود: در اختلال های روانی نیز فرد با تشخیص علائم موجود در انواع بیماری های روانی باید به متخصصان مربوطه مراجعه کند مانند دلشوره یا نگرانی مبهم طولانی مدت که علت آن را نمی داند.

وی توضیح داد: ضروری است افراد همانند شناخت و داشتن اطلاعات عمومی از پزشکی در امر و شناخت اختلال های روانی اطلاعات عمومی لازم را کسب نمایند چرا که افراد با داشتن اطلاعات عمومی از پزشکی و در صورت مشاهده علائم آن فورا به پزشک مراجعه می نمایند و به همان شکل نیز باید از نشانه های اختلال های روانی هم مطلع باشند که بتوانند به موقع به متخصص مراجعه نمایند تا آنالیز ها و مصاحبه های بالینی صورت پذیرد.

نیکنام گفت: باید اختلال های روانی را جدی گرفت و همانند بیماری های جسمی به آن اهمیت داد چراکه امکان دارد بعضی از این اختلال ها فیزیک شخص مبتلا به این بیماری را مختل کند. این امر مهم است که با رویت بیماری های جسمی به پزشک مراجعه کنیم و اگر این اقدام دیر صورت پذیرد مسائلی را برایمان به همراه می آورد و به همین ترتیب در اختلال های روانی نیز این امر صدق می نماید چراکه با اقدام دیرهنگام این اختلال های روانی می تواند مزمن گردد.

وی اعلام نمود: متاسفانه علائم و نشانه های اختلال های روانی همانند بیماری های جسمی به راحتی قابل رویت نیست و شروع آن از حالات دورنی، عواطف و احساسات فرد شروع می گردد و به شکل و شمایل بیماری های جسمی عینیّت ندارد. بنابراین این امر ضروری است که با شناخت و احساس آن در هرمقطعی به دنبال درمان باشیم.

منبع: جام جم آنلاین

به "شناخت اختلال های روانشناسی، کیفیت عملکرد زندگی انسان ها در گرو داشتن سلامت روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت اختلال های روانشناسی، کیفیت عملکرد زندگی انسان ها در گرو داشتن سلامت روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید