مشکل وزارت راه در تامین زمین برای پروژه ساخت یک میلیون واحد در سال

به گزارش وبلاگ به آبادی، تهران (پانا) - رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با اشاره به مشکلاتی که در تامین زمین برای طرح جهش فراوری مسکن وجود دارد، می گوید این مشکل در دولت قبلی و در طرح مسکن مهر هم وجود داشت و دستگاه ها و وزارتخانه ها نوعی مقاومت در واگذاری زمین های در اختیار دارند.

مشکل وزارت راه در تامین زمین برای پروژه ساخت یک میلیون واحد در سال

ایرج رهبر در گفت وگو با پانا درباره مشکل شناسایی زمین هایی که در طرح ملی مسکن یا پروژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اظهار کرد: این مشکل در دولت قبلی و در طرح مسکن مهر هم وجود داشت و دستگاه ها و وزارتخانه ها نوعی مقاومت در واگذاری زمین های در اختیار دارند. به علت همین مقاومت در قانون جهش فراوری مسکن پیش بینی شده است تا اگر زمین دولتی در اختیار هست تکلیف قانونی برای واگذاری وجود داشته باشد و اگر هم مقاومت گردد اداره ثبت می تواند نسبت به انتقال سند اقدام کند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اظهار داشت: البته راهکارهایی هم از سوی ادرات و دستگاه ها برای دور زدن قانون وجود دارد به طور مثال زمین های در اختیار خود را به نام تعاونی ها واگذار نمایند چون این اقدامات در گذشته نیز وجود داشته است.

سازمان ملی زمین و مسکن اطلاعات و آمار تمامی زمین های موجود کشور و نحوه مالکیت آن را در اختیار دارد که در صورتی که وزارت راه و شهرسازی بخواهد می تواند از آن استفاده کند

وی درباره کندی فرایند شناسایی زمین هایی که در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال باید شناسایی و در اختیار دولت قرار گیرند، اظهار کرد: قانون جهش فراوری مسکن به تمامی ادارات و دستگاه ها سه ماه زمان داده است تا در اجرای این طرح به وزارت راه وشهرسازی یاری نمایند که هنوز این سه ماه به اتمام نرسیده است. البته بانک اطلاعات زمین که به وسیله وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است با توجه به اطلاعات سازمان ملی زمین و مسکن در دسترس بوده است.

رهبر اظهار داشت: سازمان ملی زمین و مسکن اطلاعات و آمار تمامی زمین های موجود کشور و نحوه مالکیت آن را در اختیار دارد که در صورتی که وزارت راه و شهرسازی بخواهد می تواند از آن استفاده کند.

صنعتی سازی مسکن به فراموشی سپرده شد

وی با بیان اینکه کار ساخت صنعتی سازی مسکن در زمان مسکن مهر در پردیس شروع شد و با وجود این سرمایه گذاری بزرگ انبوه سازان مجبور شدند این قالب ها را با قیمت ضایعات به فروش برسانند، مطرح کرد: قالب های کار صنعتی سازی زیر برف و باران باقی ماند و کیلویی 8 هزار تومان و به قیمت ضایعات به فروش رسید که اگر قرار باشد الان ساخته گردد باید کیلویی تا 80 هزار تومان برای ساخت این قالب های صنعتی سازی هزینه گردد. راه اندازی مجدد صنعتی سازی ساخت نیز احتیاجمند زمان و هزینه است.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن توضیح داد: بعضی از ماشین الات در اختیار ساخت مربوط به دهه های 70 و 80 میلادی است و هزینه تعمیرات بالایی دارد و به علت مشکلاتی که برای واردات تکنولوژی به کشور وجود دارد نوسازی انها کار ساده ای نخواهد بود اما شرکت های ترکیه ای می توانند به راحتی تکنولوژی های روز در کار ساخت را وارد نمایند. باید اجازه داده گردد تا انبوه سازان نیز تجهیزات را با ارز آزاد وارد نمایند.

وی اضافه نمود: بخش خصوصی می تواند با تمهیداتی که از سوی دولت صورت می گیرد ماشین الات مورد احتیاج خود را به روزرسانی کند تا مجبور به انجام هزینه های سنگین برای تعمیرات نباشد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مشکل وزارت راه در تامین زمین برای پروژه ساخت یک میلیون واحد در سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل وزارت راه در تامین زمین برای پروژه ساخت یک میلیون واحد در سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید