کاهش هزینه های مدیریت شهری با مشارکت یاران شهر

به گزارش وبلاگ به آبادی، اوایل دهه 80، شورایاری ها برای انجام بعضی امور مانند پیگیری مطالبات مردمی، امور خیریه، حل مسائل شهری و مشارکت هرچه بیشتر مردم شکل گرفتند و قرار بود اعضای شورایاری ها به عنوان معتمدان محله رابط بین مسئولان و مسئولان شهری باشند.

کاهش هزینه های مدیریت شهری با مشارکت یاران شهر

اکنون با گذشت بیش از یک دهه، فعالیت شورایاران انسجام و گستردگی بیشتری یافته است. به گونه ای که به گفته سیدمحمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران، در شهری مانند تهران که پروژه های زیادی در حال انجام دارد، با مشارکت شورایاران می توان هزینه ها را کاهش داد و برای ارتقای عملکرد مدیریت شهری کوشش کرد. با انتقال مسائل از شهروندان محله ها به شورایاران و سپس مدیران شهری، مسئولان برنامه ریزی بهتری خواهند کرد و طرح های شهری براساس خواسته شهروندان پیش می رود. در زمینه فعالیت شورایاران و چگونگی حضور آنها در شهر با این عضو شورای شهر به گفت وگو نشستیم و در ادامه پیگیر عملکرد شورایاران مناطق تحت پوشش (مناطق 5، 9 و 18) شدیم.

نقش و صندلی شورایاران را در جامعه مدنی چگونه ارزیابی می کنید؟

اداره شهر بزرگی مانند تهران که بیش از 8 میلیون جمعیت دارد، تنها با یک شهردار و 21 عضو شورای شهرامکان پذیر نیست. متأسفانه سازوکار نظام مندی هم برای مشارکت دادن شهروندان در اداره شهر و محله ها وجود ندارد چراکه تشکل های مردمی(NGO ) و احزاب، هنوز توسعه یافته نیستند و نمی توانند بسیاری از مناطق شهر را پوشش دهند. در نتیجه، باید سیاستی اتخاذ می شد تا نقش شهروندان را در اداره شهر پررنگ کرد و در این میان بهترین راه همان تشکیل شورایاری ها بود که سال جاری پنجمین دوره انتخابات در 354 محله شهر تهران برگزار می گردد. معتقدم شورایاری ها نقش ویژه ای در افزایش سطح مشارکت شهروندان در اداره شهر دارند و در تشخیص اولویت های محله، تخصیص بودجه ها و نظارت بر حسن عملکرد مدیران شهری نقش ویژه ای ایفا می نمایند.

با توجه به تجربه فعالیت دوره های پیشین، به نظرتان شورایاران تا چه حد می توانند در احقاق حقوق شهروندان مؤثر باشند؟

البته شرط این اتفاق تفکیک فعالیت های شورایاران است. اگر شورایاران در قالب کارگروه های پیش بینی شده مانند کارگروه های فرهنگی، عمرانی و شهرسازی، محیط زیست و اجتماعی و آموزش های شهروندی فعالیت داشته باشند و نظرات و پیشنهادهای ساکنان محله ها را شنیده و دسته بندی نمایند و به شهرداری و شورای شهر انتقال دهند، از طرفی بر فعالیت های در حال انجام نظارت داشته باشند، می توان به نتایج قابل توجهی در راستای احقاق حقوق شهروندان هر محله دست یافت.

با تفکیک فعالیت شورایاران، آیا می توان به تقویت صندلی و هویت محله ها در تبدیل چهره شهر به شهر زیست پذیر با مشارکت شورایاران هم امیدوار بود؟

واقعیت این است که شهر تهران 354 محله دارد که در هر محله اش افرادی با فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف سکونت دارند. در شورای شهر موضوع تقویت صندلی و هویت محله ها همواره مورد توجه بوده و امیدواریم با برپایی انتخابات و حضور افراد متخصص به این موضوع توجه بیشتری گردد. چون شورایاران هر محله با توجه به نوع بافت محله هایشان در کنار شناسایی مسائل، می توانند با مشارکت مردم و امکانات محله، طرح هایی را در قالب نمایشگاه و جشنواره های مختلف برگزار نموده و زیبایی های محله خود را به رخ بکشند. در آن صورت از هر محله شهر تهران، جذابیت های خودش را نشان می دهد و به شهری زیست پذیر برای زندگی تبدیل می گردد.

از شورایاران به عنوان یاران شهر نام برده می گردد. آیا اساساً تاکنون چنین تصویری از شورایاران ارائه شده است؟

اداره کلانشهر تهران بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست. البته مردم در بسیاری از زمینه ها مشارکت نموده اند و فراموش نمی کنیم که چطور در دوره جنگ تحمیلی مردم پای کارآمدند. بنابراین با توجه به اینکه مردم ما اهل مشارکت و همراهی هستند، می توان از همراهی آنها در محله ها استفاده کرد. اگر ساز و کار مشارکت در محله ها شکل بگیرد و اعضا در رفع آسیب ها مشارکت داشته باشند، برای اجرای طرح های عمرانی پیشنهاد بدهند و اولویت های محله شان را تعیین نمایند می توان گفت که یاران شهر هستند. البته در گذشته ضعف هایی وجود داشت که امیدواریم در دوره جدید این ضعف ها رفع گردد.

شورای شهر فعلی برای اصلاح ساختار و رفع ضعف های موجود در شورایاری چه گام هایی برداشته است؟

پس از استقرار شورای پنجم به شکل مرتب مطالبات شهروندان ارزیابی شد و با تشکیل جلسه های متعدد نظرهای مردم با مشارکت شورایاران احصا و حتی کتابچه ای هم آماده شده است. همچنین با توجه به اعتقاد پایدار شورای شهر به شورایاران، نشست های مختلف با فرماندار، شهردار و... و. برگزار گردید تا صندلی شورایاران حفظ گردد. همچنین در این دوره با همه مقاومت هایی که وجود داشت، کارگروه های تخصصی در محله ها شکل گرفتند و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته و ورود افراد معتمد و متخصص به شورایاری پنجم و فعالیت دوباره کارگروه های تخصصی شاهد تحول در محله ها باشیم. چون اگر ظرفیت ها و مسائل هر محله توسط عده ای از ساکنان همان محله شناسایی گردد، می توان برنامه های عمرانی و فرهنگی بهتری را در مناطق مختلف اجرا کرد.

یکی از مسائل در زمینه شناسایی و نظارت به ویژه در دوره های پیشین شورایاری ها، سلیقه ای عمل کردن شهرداران مناطق بوده، به گونه ای که در بعضی مناطق اهمیت زیادی به شورایاران داده می گردد و در بعضی مناطق به نظراتشان توجهی نمی کردند که نتیجه اش بی انگیزگی بعضی از شورایاران بود. آیا راهکاری برای رفع این مشکل وجود دارد؟

اهمیت صندلی شورایاران در جلسه های مختلف مطرح شده و حتی شهردار تهران هم به این موضوع تأکید نموده اند که باید نظر و دیدگاه شورایاران شنیده گردد. البته شورایاران هم نباید پا را فراتر از چهارچوب قانونی و توضیح وظایف پیش بینی شده بگذارند. در اصل، وظیفه شورایاران شناسایی مسائل محله ها و دسته بندی موارد مطرح شده توسط اهالی و ارجاع آن به شهردار و شورای شهر و نظارت بر عملکرد است و بس.

  • عملکرد شورایاران

    منطقه 5 تهران با داشتن 29 محله یکی از پرازدحام ترین محله هاست. البته هر محله اش را هم می توان با توجه به وسعت و جمعیت، چند محله دانست. شورایاران این محدوده از پایتخت در دوره های گذشته با انگیزه و علاقه فعالیت نموده اند. به گونه ای که به شکل آزمایشی علاوه بر کارگروه های فرهنگی، محیط زیست، عمرانی و آموزش و مشارکت های اجتماعی در این منطقه کارگروه مالی هم شکل گرفت که نتیجه اش در محله ها قابل توجه بود.

  • مطالبه شورایاران

با توجه به وجود شهرک های متعدد در این منطقه مانند شهرک های آپادانا و اکباتان شاهد پیگیری های زیادی توسط ساکنان و شورایاران برای رفع مسائل محله ها بودیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "کاهش هزینه های مدیریت شهری با مشارکت یاران شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش هزینه های مدیریت شهری با مشارکت یاران شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید