خواب ناکافی می تواند به سلول های بنیادی ایمنی شما آسیب برساند

به گزارش وبلاگ به آبادی، یک مطالعه نو نشان داده است که خواب ناکافی می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و با آسیب رساندن به سلول های بنیادی خونساز بدن، افراد را در برابر عفونت ها و بیماری های التهابی آسیب پذیرتر می شوند.

خواب ناکافی می تواند به سلول های بنیادی ایمنی شما آسیب برساند

این تحقیق نشان می دهد که در انسان ها و موش ها، اختلال در خواب تأثیر عمیقی بر برنامه ریزی سلول های ایمنی و سرعت فراوری آن ها دارد و باعث می گردد که اثرات محافظتی خود را از دست بدهند و این تغییرات طولانی مدت هستند.

تحقیقات تازه بر روی خون سازی متمرکز شده بودند در مغز استخوان اتفاق می افتد. در این فرآیند یک دسته از سلول هایی که فراوری می شوند سلول های ایمنی مونوسیت هستند.

بنابراین سؤال بزرگی که این تحقیق آنالیز می کرد این بود که خواب چگونه بر خون سازی و به ویژه فراوری مونوسیت ها تأثیر می گذارد. پس 14 بزرگسال سالم برای آزمایش داولطب شدند.

در وهله اول این گروه شش هفته خواب سالم داشتند، حداقل 7.5 ساعت در شب. پس از یک استراحت، به مدت 6 هفته 90 دقیقه از خواب آنها کاسته شد و به 6 ساعت رسید.

محققان دریافتند که تنها شش هفته اختلال خواب منجر به تغییرات قابل توجهی در سلول های بنیادی و پیش ساز خونساز (HSPCs) شرکت نمایندگان شد (یعنی آن دسته از سلول های بنیادی پیش ساز که در نهایت تبدیل به مونوسیت می شوند.) ساختار DNA سلول های HSPC های محروم از خواب تغییر یافت و تعداد بیشتری از آن ها در خون تکثیر شدند.

محققان سپس به سراغ مدل های موش رفتند تا تأثیر خواب بر سلول های بنیادی ایمنی را بیشتر آنالیز نمایند. یافته های آزمایش های انسانی در مطالعات حیوانی تکرار شد، اما محققان نشانه هایی هم پیدا کردند که نشان می دهد این آسیب ناشی از کمبود خواب به سلول های بنیادی ممکن است با از سرگیری شیوه های خواب بهتر به حالت عادی برنگردد.

موش ها پس از بازگشت به الگو های خواب طبیعی به فراوری حجم بیش از حد سلول های بنیادی ایمنی آسیب دیده ادامه دادند. کامرون مک آلپاین، محقق ارشد این مطالعه، گفت: این نشان می دهد که خواب ناکافی ممکن است در تسریع روند پیری سیستم ایمنی نقش داشته باشد.

مک آلپاین گفت: یافته های ما نشان می دهد که بازیابی خواب نمی تواند به طور کامل اثرات خواب بی کیفیت را معکوس کند. ما می توانیم اثر مولکولی خواب ناکافی را در سلول های بنیادی ایمنی تشخیص دهیم، حتی پس از هفته ها خواب بهبودی. این اثر مولکولی می تواند باعث گردد سلول ها به روش های نامناسبی که منجر به التهاب و بیماری می گردد، واکنش نشان دهند.

این یافته ها بعلاوه ارتباطی بین مسائل خواب و بیماری های قلبی عروقی یاری می نماید، و بعلاوه سرنخ هایی از کاهش عملکرد سیستم ایمنی به دلیل خواب کم ارائه می دهد.

ماریشکا براون، مدیر مرکز ملی تحقیقات اختلالات خواب، می گوید: خواب بر عملکرد بهینه تقریباً هر سلول و اندام بدن تأثیر می گذارد. خواب می تواند اثر محافظتی در برابر شرایط مختلف از جمله بیماری قلبی، سرطان و زوال عقل داشته باشد.

مطالعه تازه در مجله Experimental Medicine منتشر شده است.

منبع: یک پزشک

به "خواب ناکافی می تواند به سلول های بنیادی ایمنی شما آسیب برساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب ناکافی می تواند به سلول های بنیادی ایمنی شما آسیب برساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید