کمک های اولیه در سوختگی

به گزارش وبلاگ به آبادی، محل سوختگی را به مدت 15 دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید تا خنک شود. اگر امکان چنین کاری وجود ندارد ناحیه سوخته را در آب سرد فرو ببرید. یخ را مستقیما روی سوختگی قرار ندهید زیرا این کار می تواند به سرمازدگی و آسیب بیشتر بافت منجر شود.

کمک های اولیه در سوختگی

کمک های اولیه در سوختگی

اگر سوختگی جزئی است...

محل سوختگی را به مدت 15 دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید تا خنک شود. اگر امکان چنین کاری وجود ندارد ناحیه سوخته را در آب سرد فرو ببرید. یخ را مستقیما روی سوختگی قرار ندهید زیرا این کار می تواند به سرمازدگی و آسیب بیشتر بافت منجر شود.

وقتی محل سوختگی خنک شد، کمی لوسیون یا کِرِم مرطوب کننده روی آن بمالید تا سوزش آن را برطرف ساخته و از خشکی پوست جلوگیری کند. از مالیدن خمیر دندان و سیب زمینی روی محل سوختگی اجتناب کنید.

محل سوختگی را با یک گاز استریل بپوشانید و خیلی شل، باندپیچی کنید تا فشاری بر زخم وارد نشود. پانسمان، هوا را از زخم دور نگه می دارد و درد را هم کاهش می دهد.

گاهی تاول هایی پر از مایع برای محافظت بافت در برابر عفونت تشکیل می شوند. تاول ها را سوراخ نکنید اما اگر خودبه خود پاره شدند، محل تاول را با آب و کمی صابون بشویید سپس روی آن پماد آنتی بیوتیک گذاشته و باندپیچی کنید. پوست مرده اطراف تاول های پاره شده را می توان گرفت.

برای تسکین درد و التهاب می توان از استامینوفن یا بروفن استفاده کرد.

اگر سوختگی شدید است...

بلافاصله از اورژانس تقاضای کمک کنید و در طی مدتی که منتظر رسیدن کمک هستید، خاطر جمع شوید که علت سوختگی برطرف شده است. لباس های سوخته چسبیده به پوست را برندارید، فقط اطمینان حاصل کنید فرد آسیب دیده در تماس با مواد سوزاننده نباشد.

مطمئن شوید فرد آسیب دیده، نفس می کشد. اگر نفس نمی کشد تنفس دهان به دهان را آغاز کنید. اگر گمان می کنید راه هوایی فرد مسدود شده ابتدا تلاش خود را به باز کردن آن معطوف سازید.

اگر به نظر می رسد فرد در شرایط شوک واقع شده است، به درمان شوک اقدام کنید.

از پتو یا حوله استفاده نکنید؛ زیرا این مواد به سطح سوختگی می چسبند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "کمک های اولیه در سوختگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمک های اولیه در سوختگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید